2008.02.26. 21:26 teddike

No Country for Old Men ( Nem vénnek való vidék )

Címkék: film mozi 2008 no country for old men 8 csillag

Itt volt már az ideje, hogy végre pótoljam elmaradásaimat. Kezdeném ezzel a filmmel, ami mint azóta tudjuk az Oscar elég nagy győztese lett. Legjobb film, legjobb rendező, legjobb mellékszereplő és legjobb adaptált forgatókönyv. Ezek után elég nagy elvárásokat támasztottam magamnak, hogy miként is kellene írni erről a filmről, de nem hiszem, hogy sokkal többet tudnék, főleg hogy értelmezési problémáim is vannak az alkotással kapcsolatban.


A sztori szerintem a végtelenségig egyszerű. Van egy vadászunk, Moss, aki a sivatag közepén, elég elhagyott vidéken belebotlik egy drogüzlet maradványaiba. Szétlőtt kocsik, na meg persze elég sok hulla mindenfelé. Kokain a kocsin, na meg persze kurva sok pénz. A pénzt persze magával viszi a barátunk, és eldugja a lakókocsija alján. Igazából már ekkor látszik, hogy alapvetően jó emberrel van dolgunk, aki nem nagyon akar ártani. Talán pont emiatt megy vissza a helyszínre, mivel korábban talált egy túlélőt, akinek most már segítene. Nos kb itt szúrja el a dolgokat, mivel ezek után nyomára akadnak, és üldözni kezdik. Feleségét elküldi máshova, és ő pedig menekül a Javier Bardem által alakított Anton elől.

Ez az arc azt hiszem beleégett a retinámba. Ennyire hiteles gonoszt én rég láttam. Meg persze iszonyat karakteres az egész. Nem is csodálom, hogy megkapta a legjobb mellékszereplő szobrocskát. Elég sajátos módon gyilkol ez az Anton gyerek. Olyannyira, hogy csak egyszer láttam mit csinál, de onnantól mindig magam előtt volt a dolog. Tipikusan azt éreztem, hogy megvolt az elején a megfélemlítés, és onnantól ha megjelent rögtön becsokiztam. Na persze a vadászunk sem gyenge pofa, elég sokszor úgy tűnik, hogy simán felveszi a harcot a gonosszal. De ez szerencsére nem az a film, és szerencsére nem azt kapjuk, amit lehet, hogy sokan várnának. Sokkal inkább olyasmit kapunk, ami lényegesen közelebb áll a valósághoz. Nem akarok senkit sem félrevezetni, nem egy pörgős akcióról beszélünk, ahol rengeteg akció van menekülés közben, meg jönnek az apró kis szálak jobbról balra. Nem, nem erről van szó, olykor unalmasnak tűnhet, és semmi zene nincs az egészben, egy egyszerűnek mondható helyzet az egész, ami valójában nagyon nem az. Az a kevés akció jelenet viszont nagyon ott van, és olykor iszonyat kemény. Mondom Anton nagyon durva gyilkos.

Az elején kapunk egy két leszámolást, meg mint mondtam, látjuk hogy is írtja az embereket a "barátunk", utána viszont, a film befejező részében ezek elmaradnak, sok dolgot csak sejtünk, és persze kapunk egy két képet a dolgokról, de mint mondtam, nem a megszokott formában. Van egy hatalmas jelenet, ami szerintem mindenkinek megmarad majd. Friend-O! A lényeg, hogy Anton egy érmével játszik, a boltosnak választania kell, hogy fej vagy írás. És kb ennek köszönheti az életét. Ez tényleg nagyon nagy volt.

A film központi alakja még Tommy Lee Jones, aki igen lassú emberkének tűnt nekem, pedig valójában azt kell mondjam, hogy ő az egésznek a központi figurája. Talán ő mondja azt, hogy ez a világ valami félelmetesen el van kúrva. És igazából nem is érti a körülötte lévő embereket, na meg persze azt sem vágja mire jó ez a sok erőszak. Viszont ha a filmet végig is néztem, pontTommy Lee miatt elvesztettem a fonalat, főleg a végén. Feltettem magamnak a kurva nagy kérdést, most mi a fasz van? Mármint ül a konyhába, és osztja az asszonynak a dolgokat. Átlag mozi nézőnek tartom magam, aki nem amiatt néz filmeket első sorban, hogy gondolkodjon rajtuk, tudom erről is megvan a vélemény, nekem való a Rambo, azt maradjak csöndben. De most nem erről van szó.

A film egyszerre volt a legjobb és a legrosszabb is. Igaz csak azért mondom ezt, mert nem tudok rajta kiigazodni. Mióta láttam, na jó nem állandóan, de azért előjönnek bennem dolgok, azt már most tudom, hogy még egyszer meg kell néznem a filmet. És mivel a magyar mozikba csak most fog jönni, így ha nem is a premieren, de egy olcsóbb napon ott leszek én is. Mivel próbálok én is alkalmazkodni fejlődő világunkhoz, a film nálam egy gyenge 8/10 vagy egy nagyon erős 7/10 re jó. Maradjunk az elsőnél. Nem megszokott befejezés, nincs amerikai zászló, a Coen tesók nagyon jó filmet raktak le, és szerintem megérdemlik a szobrocskákat. Igaz amikor kinyomták a legjobb rendezés díjat, akkor azt hittem a filmet nem kapják meg, de tévedtem. Ez lett a legjobb film, és már csak emiatt is meg kell nézni.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://teddike.blog.hu/api/trackback/id/tr943140210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_77710 2008.09.11. 20:58:01

Úgy látom rossz szemszögből nézted meg a filmet, ezért nem szeretem a díjakat. :) Nehéz tőlük elvonatkoztatni, és akármekkora szar lehet a film, ha kap egy oscar-t, tök mind1 milyen, akkor is jó. Szerencsére ez a film nem ilyen, mert egy nagyon korrekt, logikusan összerakott, mondhatni mestermű. Igazából az írásodból nekem az cseng le nem érted a filmet, de jó. Természetesen így is fellehet fogni, de (szerintem) ez a film azért kurva jó, amiért nem értetted meg. A cím is nagyon sokat elárul a filmről, csak gondolkodj el róla. És tényleg mindenképpen nézd meg mégegyszer, (bár azért 7 hónap alatt gondolom sikerült.) és írd le az új véleményedet. Figyelj a kezdő, és végső monológra, és minden olyanra, ami esetleg fölöslegesnek tűnhet az "egyszerű" néző számára. Ott lesz a lényeg. Legalábbis számomra.
süti beállítások módosítása