2008.09.08. 14:13 teddike

The Shawshank Redemption ( A remény rabjai )

Címkék: film mozi the shawshank redemption 10 csillag a remeny rabjai

Magam sem gondoltam volna, hogy végre lesz időm egy olyan filmet megnézni, ami ma már hatalmas klasszikusnak számít. Gyorsan hozzá kell tennem ehhez, hogy két hónappal ezelőtt még azt sem tudtam, hogy mi is ez a film valójában. Ezt gyorsan elmesélem még, legalább égetem magam kicsit. Nyáron a filmes világban nagyon sok minden a Lovagról szólt, éppen ezért követtem azokat az oldalakat, amelyek a bevételekkel foglalkoztak, illetve az IMDB top250-es listáját is sűrűn néztem, hogy miként áll a film. Ekkor figyeltem fel erre, persze angol cím alapján nagyon nem tudtam mi ez, a történetről sem tudtam semmit. Aztán jöhetett a kereső, és kiderült minden. (Ez az a rész ahol lehet kővel dobálni.)


A történet szerint még az 1940-es években egy bankárt gyilkossággal vádolnak, amiért megölte feleségét, és annak szeretőjét. A bíróság elítéli, hiába próbálja bizonyítani ártatlanságát, és kétszeres életfogytiglant kap. Emiatt kerül tehát a Shawshank börtönbe. Ezt a helyet sem kell szerintem nagyon bemutatni. Kegyetlen felügyelők, jellemtelen, sikkasztó igazgató, homoszexuális börtönlakók, és több apró dolog is nehezíti a bankárunk életét, aki pár hónap után ismerkedik meg, illetve barátkozik össze, az akkor már 20 éve a börtönbe lévő Red-del. Innentől viszont teljesen megváltozik az élete. Az idő múlásával egyre jobban elfogadja a helyét, megismeri mindenki, elkezd dolgozni, és tenni azért, hogy jobb legyen a hely, illetve segít mindenkinek akinek csak tud. Valami táplálja benne a reményt arra, hogy majd egyszer ismét jó és normális élete lesz a börtön falain kívül.

Igazából azt kell mondjam, hogy nagyon nehéz dolgom van, hiszen ez a film még 1994-ben került a mozikba. Akkor hét Oscar díjra jelölték, viszont azt kell mondjam simán állja az idő porát, és már most biztos vagyok benne, hogy időnként ezt a filmet érdemes lesz elővenni, és újra megnézni. Az egészet ott kell kezdenem, illetve az kell mondjam, hogy Tim Robbins (Andy a bankár) nagyon jól alakítja az ártatlanul(?) börtönbe került karaktert. Mellette pedig nagyon jó választás volt Morgan Freeman (Red), aki még narrálja is a történetet. Ők ketten azok, akik minden pillanatban egyszerűen csak betöltik a teret, semmi hiányérzete nincs az embernek. Ez igaz azokra a jelenetekre is, amikor akár csak egyikük van a vásznon. Andy első megjelenésétől kezdve a börtönbe egyértelmű volt minden. Onnantól pedig az események, számomra legalábbis fantasztikusan alakultak. Na jó, nem kell itt nagyon elszállni, de nagyon könnyen fel tudja venni az ember a film hangulatát. És ha ezt sikerül megtennie, akkor minden kis apró változás, történés hatalmas hangsúlyt fog kapni, és akár még meg is tud lepődni az ember minden helyzetben.

Természetesen nem csak ők ketten mozdítják előre a filmet. A mellékszereplők is nagyon hangsúlyosak olykor, és ez sokat segített megszeretni a filmet. Bob Gunton, mint igazgató nagyon jól hozza a korábban említett önbíráskodó, sikkasztó karaktert, és Clany Brown is nagyon jó fegyőrnek. Mindketten elég széles skálán mozognak, hiszen egyszerre tudnak barátok és ellenségek lenni a szereplők és így Andy számára is.

Nagyon sok filmből, amit mostanában láttam, vagy csak úgy próbál az ember visszaemlékezni, nagyon sokszor a sztorit kritizálja. Nem jó, vagy jó lenne ha, nem húzták volna annyira túl, vagy jobban kifejtették volna. Az embernek mindig van egy kis hiányérzete, hogy nem tökéletes valami. Itt viszont erről nem tudunk beszélni. Ez a két óra, a nyugisabb, lassabb tempó ellenére egyszerűen csak elszáll. Nagyon könnyen és gyorsan megismerjük Andyt, látjuk mire képes, mennyire nem oda való, és azt is, hogy a börtönbe mennyire fejlődik a karaktere. Ehhez képest pedig nagyon jó látni Red szerepét is, hiszen ő is nagyon sokat változik. Annyit szerettem volna ezzel mondani, hogy nagy jó lenne, ha sok ilyen filmet láthatna az ember, és most nem a konkrét történetre gondolok, hanem arra, ahogy ez fel lett vezetve, illetve amennyire könnyen bevezeti a nézőt a karakterek gondolataiba, és amennyire könnyen elkezd az ember azonosulni bizonyos helyzettel, szereplővel.


Mennyire tetszett nekem a film?! 10/10! Minden magyarázat és meggondolás nélkül ez ennyit ér. Mint mondtam az elején nem tudtam, hogy mire számíthatók, azt sem, hogy most mi lesz a végén? Végig tartottam dolgoktól, izgultam, hogy most vajon mi lesz itt. Átéreztem a karakterek helyzetet, és szorítottam, hogy miként alakuljanak a dolgok. Van a filmnek egy hatalmas drámai mélypontja, amikor Andy-vel ellentétben én már minden reményemet elvesztettem, de a film újra és újra fel tudta építeni magát, és ezzel együtt az én hangulatomat. Mindenképpen nézős marad még párszor, mert abban is biztos vagyok, hogy még nagyon sok kis apróság van ebben a filmben, amire érdemes figyelni.

A filmbeli eseményekre kicsit kitérve, nagyon jó beszélgetésék és beszólások vannak benne. Igaz én egyenlőre csak magyarul láttam, és mindenképpen szeretném pótolni az eredeti nyelvű megtekintést is, de ez a szinkron szerintem jól sikerült. Bennem nagyon megmaradt az a beszélgetés, amikor arról beszélnek, hogy ki miért van bent a börtönbe, és mindenki ártatlannak mondja magát, illetve az ügyvédjére keni a dolgokat. "Nem tudtad, Shawshank-ba mindenki ártatlan!" Andy megkérdezi Red-től is, hogy mit követett el, és erre csak annyit mondd, hogy "Én vagyok az egyetlen bűnös a...", lehet nem idéztem jól, de mint mondtam, ez a beszélgetés nagyon megmaradt, van még több is, de az egész filmet nem szeretném leírni.

Ha még vannak olyanok, akik nem látták a filmet, akkor mindenképpen pótolják. Én próbálom majd rávenni magam, hogy időközönként elővegyek valami régi klasszikust, amit még nem láttam, és ezzel próbáljam behozni lemaradásomat. A filmről pedig még annyit, hogy jelenleg az IMDB legjobb filmje, első helyen áll, és már nyugodtan mondhatom azt, hogy nem véletlenül. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://teddike.blog.hu/api/trackback/id/tr843140491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása