2010.06.24. 16:00 teddike

The Dark Knight (A sötét lovag)

Címkék: film 2008 the dark knight 10 csillag

Ha visszatekintünk, és azt mondjuk, hogy 2008 legjobbja(i), akkor a Dark Knight kötelezően elő kell kerüljön. Éppen ezért ebből a visszatekintésből sem hiányozhat. Miért nézünk vissza? Itt van minden feketén fehéren.

Eljött végre a nagy nap, amikor láthattam azt a filmet, amit egész évben a legjobban vártam. Már előtte azon gondolkoztam, hogy vajon mit fogok róla írni. Az volt a fejembe, hogy erről valami nagyon komolyat, nagyon összeszedett dolgot kellene írni, még akkor is, ha valami hiba csúszik a dologba, és nem jön be a film. Előre terveztem a tökéletest, és utána/most csak arra tudok gondolni, hogy annyi mindent, ami a fejembe van, hogy is tudnék normálisan papírra vetni? Közhelyek és klisék nélkül, ha megkérdi valaki, hogy tudnám nagyon egyszerűen leírni a filmet? Ezen gondolkodok, lehet e azt mondani erre, hogy nagyon jó? Elég ennyi? Vagy az, hogy nézd meg, nem fogsz csalódni, tényleg az év filmje? Minden évben elmondunk egy ilyet, olykor többször is, mivel tudnánk kiemelni ezt mégis a "többi" közül? Miért van ez a fejembe? Nos azért, mert valahogy meg kell különböztetni mindattól, amit eddig látott az ember. Én nem akarom azt mondani, hogy ez minden idők legjobbja, vagy azt, hogy leesett az állam, és még mindig keresem. Egyszerűen csak szeretném egy olyan jelzővel illetni, amely az én rövidnek mondható filmes pályafutásomba a legjobbá teszi. Mert igen, nekem ez eddig a legjobb. És gyorsan hozzá is akarom tenni, nem csak a film miatt, nem csak a szereplők miatt, hanem azért is, mert így kell megcsinálni egy marketing kampányt, ahogy láthattuk. Fake oldalak, rengeteg kis apróság, nagyon hangulatos poszterek, nagyon jó trailerek, és így utólag könnyű azt mondani, hogy igen, nem lőttek el semmit a filmből! (Lehetnek spoilerek is, de törekedtem arra, hogy kikerüljem őket.)

Ha tartanám magam a hagyományos dolgokhoz, akkor itt most jönne egy kevés abból, hogy mi a sztori. De ez most szerintem kimarad. Nem azért mert nem tudnám leírni, hanem mert ezt a filmet tényleg látni kell ahhoz, hogy összerakja magának az ember a dolgokat. Hiába írom én le, vagy bárki, hogy mi a történet, tudja úgy is mindenki, vagy legalábbis sejti. Joker kontra Batman! Igen, ennyit tudunk, ezért vártuk a filmet, és tényleg ezt kaptuk? Nem, ennél sokkal többet! Ez nem egy egyszerű akciófilm arról, hogy van a gonosz és a jó, küzdenek egymással, aztán szokás szerint a végén nyer valaki. Ez sokkal több ennél. Vannak jók és rosszak a filmben. De a legtöbb jelenetben mi magunk sem tudjuk, hogy kivel tudunk azonosulni. Három esetleg négy fő karakter van, és talán minden percben, bármelyikük cselekedete érthető, vagy legalábbis elfogadható lenne. Igen, olykor még Joker is tudtam volna lenni. Nem kérdés, amit ő képvisel, az nagyon brutális. De elgondolkozott már rajta valaki, miért olyan különleges egy rossz karakter? Azért mert nincs és nem is tart semmitől és senkitől. Látott már valaki ilyet filmben? Én csak ma, első pillanattól kezdve Joker volt a megtestesült szörny és ember egyszerre, amit sokszor el lehetett fogadni, és azt kell mondjam még tisztelni is lehet ezért.


Ennyit az összeszedettségről. Ugrálnak bennem a jelenetek, jönnek elő új gondolatok, és magam sem tudom hova rakjam őket. Tény, és ezt már mondták ismerősök korábban, ezt a filmet nem elég egyszer látni. Még ha nem is tartja jónak az ember, el kell menni egyszer kétszer esetleg háromszor megnézni, hogy tudja mit is akarnak itt nekünk megmutatni. Mert kérem az a helyzet, hogy a korábban említett jó és rossz harca csak egy egyszerű hab egy hatalmas tortán. Az említett karakterek, Joker és Batman, kemény harcot vívnak egymással, és tény, hogy egyikük csak a másikkal együtt létezik. Igen, ez az érem két oldala. Ahhoz, hogy legyen jó, lennie kell egy rossznak is a történetben. Viszont a hitelességhez, és a tortához vezető úton meg kell ismernünk a politikus Harvey Dent életét, gondolatait, a jó oldalon a rossz ellen folytatott harcát, majd mindezt a másik oldalról. És itt van Gordon, aki a korrupt világban a legnormálisabb rendőr tud maradni. Mindig a jó cél érdekében harcol, és lehetőleg mindig a legjobb eszközökkel.

A Nolan testvéreket csak dicsérni lehet. A film első részben egy tökéletesen felépített világot, melyben Joker a gonosz, percek alatt szétrombolnak, és felépítenek valami olyasmit, amit a legmerészebb álmomban sem gondoltam volna. A Batman Joker ellentét nem elég senkinek a boldogsághoz, kell még valami a filmbe, ami sokkal erősebb lesz ennél a párosnál. Jó oké, igen a film hatalmas sikere nagy részben Joker-nek, illetve Heath Leadger-nek köszönhető. De biztos vagyok benne, hogy Aaron Eckhart nevét a film után sokan fogják megjegyezni. Mert ennek az egésznek az ő általa megformált Harvey Dent a központi alakja. Ő az, akin lefut minden, amit Batman és Joker képvisel. Megtalálható benne minden, amit szeretünk, és hirtelen utálni is tudunk egyszerre.

Sokat töprengtem azon, hogy vajon ki itt a Sötét Lovag, mert bár sokan azt gondolnák, szerintem ez nagyon nem egyértelmű. Próbáltam célozni rá, nem tudom mennyire jött be, de itt bárki lehet az. És bár mindenki egy emberre gondol, attól még érthetjük másra is. Mindenképpen megjegyzendő, hogy a film bár nagyon hosszúnak tűnhet, nagyon gyorsan elrepül az idő, és csak nézné az ember tovább. Én nem akartam egyszerűen, hogy vége legyen. Jöhettek volna új jelenetek, új történetek. Elnéztem volna mindenkit még nagyon sokáig, de sajnos vége lett. És milyen a vége? Megrettentető, vagy mondhatni példamutató.

Arra értem ezt, hogy annyira drámai, és sötét az egész film, hogy ezt nem lehet csak úgy befejezni, hogy minden rendben. Ide ebből is sokkal több kellett. Teljesen átreformálta a jól megszokott képregény adaptációkat. Magam sem tudom melyik az a film, amelyet össze tudnék ezzel hasonlítani. Nagyon hiteles az egész, és teljesen megfeledkezünk arról, hogy valami mesét nézünk, ahol maskarába, vagy álarc alatt lévő emberek rohangálnak össze vissza.

A szereplők, nos kezdjük a végén, Maggie Gyllenhaal, aki Katie Holmes helyett jött, nem a legjobb választás. A film egyik, lehet egyetlen gyenge pontja az ő alakítása. De szerencsére nagyon keveset van képernyőn, és finoman fogalmazva, nem is annyira jó nő, hogy Batman csaj legyen belőle. Michael Cain és Morgan Freeman viszont még mindig remek színészek. Nincs sok szerepük a filmben, de amikor jelen vannak, akkor az baromi hangsúlyos tud lenni. És a nagyok, Christian Bale, aki nélkül nincs Batman, egyszerűen csak jó, nem kell túlragozni az ő szerepét, profi módon hozza azt, amit szerintem vártunk tőle, és minden kellemetlen meglepetés nélkül örülünk annak, hogy ő a főszereplője az egésznek. A korábban említett Aaron Eckhart, nos nem fogom elfelejteni a nevét, az is biztos. Heath Ledger , mit is mondhatnék, a gonosz általa lett igazi, ő az első, akire tényleg azt mondom, nincs menekvés előle. Minden pillanatban érezni lehetett, hogy annyira kiszámíthatatlan, és erős, hogy nem tudhatod mi lesz a következő dobása. Nem tudom szavakkal azt sem leírni, mennyire sajnálom, hogy Heath Ledger elment, és ez volt az utolsó befejezett filmje.

Sajnos vagy nem sajnos, de foglalkozni kell kicsit ezzel a dologgal is. Vajon tényleg az elmenetele miatt lett ennyire jó ez? Nos a válasz egyértelműen nem. A film önmagában egy remekmű, Heath Ledger alakítása csillagos ötös. Az elmenetele viszont oda emelte őt magát, és a filmet is, ahova nagyon kevesen jutnak be. Korábban írtam, de azt hiszem ismét meg kell erősítenem, hogy így születnek a legendák.

Mennyire tetszett nekem a film?! Komolytalan kérdés, hiszen ezek mellett, a korábban megfogalmazott (összeszedetlen) gondolatok mellett, lehet e kevesebbet adni mint 10? A saját kis szürke életem legjobb filmje ez, igen jöhetnek a kövek, vagy ajánlók, hogy márpedig vannak ennél jobban. Biztos vagyok benne, de nekem az egész körítéssel, és mindennel ami ehhez hozzátartozott 10/10! DE! és ez egy hatalmas nagy DE, szeretnék annyit még leírni, hogy ha nincs a hype, teljesen vakon megyek be a filmre, és úgy nézem meg, akkor ez lehetett volna 9/10 is. Így is van bennem valami, amit nem tudok hova tenni igazából. Van egy gondolat, érzés bennem, hogy valami azért hiányzott. Természetesen áll a korábban említett legmagasabb pontszám, de valahogy azt érzem, hogy életem legjobb kajáját fogyasztom, de valamit még kéne rárakni, csak nem tudom mit? Így vagyok a filmmel is. Nagyon jó, szuper, briliáns, a legjobb, de valami...! Na majd a második megnézés után meglátjuk.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://teddike.blog.hu/api/trackback/id/tr363142482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mesko 2010.06.25. 21:59:15

Féltem nagyon mikor jött ez a film, hogy nehogy ugy járjunk mint a The Crow-val melyik Brandon Lee halála miatt ugrott egy hatalmasat...és mindenki akarta látni még évek múltán is pont ezért(én is többek között..) Na de nem igy jártunk, és láttunk egy hatalmas filmet akkoriban...mert nem vagyok meggyöződve ha most újra nézném nem-e érezném a 2008-as évjáratot rajta(egyezzűk meg, nagy a fejlődés azóta). Nem tudom megmondani hányszor láttam, rengetegszer...alig vártam hátha még valaki nem látta és akkor mentem én is nézni újra..s újra, addig néztem, hogy szeríntem ma is tudom kivűlről, még ha álmomból felvernek akkor is. Bocsessz Jack Nickolson bácsi, de Heath Ledger Joker-ja egyszerűen felűlmulhatatlan a jelen pillanatban, ő egy igazi rossz, csak ugy szimplán- nem kell neki motivácíó, nincsenek céljai, nincs terve, nem kell neki a pénz(imádtam amikor felgyújtotta)...még a nyelve is ugy jár ki-be mint a kígyónak...egyszóval imádtam. Tudom nem illik egy negatív szereplőnek meghaladja a pozitívet, de mivel Jokernek nincsenek szabályai ezért most igy jártunk...sajnálom Chris Bale, de néha jobban vártam Heath Ledgert.(itt ugy érzem azért befolyásolt a halála...mert tényleg mind őt vártam..). Bale tényleg egy jó Batman, és a Terminátor(ezt ajánlanám elfelejteni..) után kezdem azt hinni, hogy ő fog ezután mindenkit újra élesztgetni...talán még a Robotzsarút is(na ne..). Azt szeretem Batman-be, hogy nem rendelkezik semmi spéci erővel, hanem olyan vagány járgányai, meg szerszámocskái vannak...cool.. Engem nem zavart Maggie G., máskülőmben Bale valami príma-balerina-dívával érkezett az asztalhoz...abszolút gyönyörű csajjal és mintha mégis Maggie tünt volna ki(ő volt a karízmatikusabb), visszont nagyon jól mutatott a Jokerrel...szerintem így is volt választva...meg mikor meghalt(a csaj) a kutya se bánta...lehetett koncentrálni a lényegre(nem semmi..). Ja, az inasokat(Alfred) remélem ezután csak angolok játszhatják...M.Cane szuper. Nekem a vége volt olyan fura...ugy képzeltem,hogy mész az autóval...jó sebessen, és egyszer egy nagy fék...és előre esel, s megálltál-the end. Ez nem tetszett egyedűl a filmből...a többi 10+, sőt virággal, síppal...meg katonai zenekarral. Még egy film amiről tudnék írni három éjjel és három nap...
süti beállítások módosítása